Text in English
☆: It’s really hot.
★: Yes, it is.
☆: I don’t want to walk home.
1 We can buy that.
2 Let’s get a taxi.
3 She’s at the store.
Text in Japanese
☆ :本当に暑いわね
★ :うん、そうだね
☆ :家まで歩きたくないわ
1) ぼくたちはそれを買えるよ。
2) タクシーをつかまえよう。
3) 彼女はその店にいるよ。
Point:
I don’t want to walk home. = 家まで歩きたくない。
Text in English
★ : How are you, Jane?
☆ : Not very good.
★ : Do you have a cold?
1 It’s a new umbrella.
2 No, I ate too much.
3 I made that cake.
Text in Japanese
★ :調子はどう、ジェーン
☆ :あまり良くないわ
★ :風邪をひいているの?
1 それは新しいかさだよ。
2 ううん、食べすぎたんだ。
3 私がそのケーキを作ったの。
Do you have a cold? = 風邪をひいているの?
ate = eat「食べる」の過去形
Text in English
★ : Is the school musical this Saturday?
☆ : Yes, it is.
★ : How much is a ticket?
1 For an hour.
2 In thirty minutes.
3 Only five dollars.
Text in Japanese
★ :学校のミュージカルは今週の土曜日なの?
☆ :うん、そうだよ」
★ :チケットはいくら?
1 1時間後だよ。
2 30分後に。
3 たったの5ドルよ。
Point:
the school musical = 学校のミュージカル
five dollar = 5ドル
Text in English
★ : Did you find your bag?
☆ : Yes, I did.
★ : Where was it?
1 Blue and green.
2 Under my bed.
3 It was big.
Text in Japanese
★ :君のかばんは見つかった?
☆ :うん、見つかったよ。
★ :それはどこにあったの?
1 青色と緑色だよ。
2 私のベッドの下にだよ。
3 それは大きかったよ。
Point:
Did you find〜 = 〜は見つかりましたか
Under〜 = 〜の下に
Text in English
☆ : Hi, Mr. Jones.
★ : Hello, Angie.
☆ : Is Vicki home? We have a tennis match today.
1 She’s in the house.
2 I can’t play tennis.
3 You’re 13.
Text in Japanese
☆ :こんにちは、ジョーンズさん。
★ :こんにちは、アンジー。
☆ :ビッキーは家にいますか。私たちは今日、テニスの試合があるんです。
1 彼女は家の中にいるよ
2 ぼくはテニスができないんだ。
3 君は13歳だ。
Text in English
☆ : Are you ready for tomorrow’s test?
★ : No.
☆ : Shall we study together?
1 It was math.
2 The library.
3 OK, sure.
Text in Japanese
☆ :明日のテストの準備はできてる?
★ :ううん。
☆ :いっしょに勉強しょうか。
1 それは数学だったよ。
2 図書館だよ。
3 わかった、いいよ。
Text in English
★ :Did you have a good time at the beach yesterday?
☆ :Yes, but I didn’t go swimming.
★ :Why not?
1 The water was too cold.
2 I stayed at home.
3 My friends love swimming.
Text in Japanese
★ :昨日は海辺で楽しい時間を過ごせた?
☆ :ええ、でも泳ぎには行かなかったよ。
★ :どうして?
1 水が冷たすぎたの。
2 私は家にいたよ。
3 私の友だちは水泳が大好きなの。
POINT:
Why not? = どうして~しなかったの?
Text in English
★ : What will you do this weekend?
☆ : My husband and I are going to go camping.
★ : Have fun.
1 Yes, at lunchtime.
2 No, I didn’t.
3 Thanks, we will.
Text in Japanese
★ :今週末は何をするの?
☆ :夫と私はキャンプへ行く予定よ。
★ :楽しんでね。
1 ええ、昼食のときに。
2 ううん、そうしなかったよ。
3 ありがとう、そうするね。
Text in English
☆ : I forgot to buy stamps yesterday.
★ : I have some in my desk.
☆ : Oh, really?
1 Yes. I’ll buy some paper.
2 Yes. I’ll get them for you.
3 Yes. I’ll go to the bank.
Text in Japanese
☆ :昨日、切手を買い忘れちゃった。
★ :ぼくの机の中に何枚かあるよ。
☆ :あら、本当?
1 うん。紙を買うよ。
2 うん。君にそれを取ってくるよ。
3 うん。銀行へ行くよ。
POINT
forgot = forgetの過去形
forgot to ~ = 〜し忘れた
Text in English
☆ : Excuse me. Do you have this shirt in a smaller size?
★ : Yes, but we don’t have that color.
☆ : What colors do you have?
1 Black and pink.
2 It’s very pretty.
3 It’s on sale.
Text in Japanese
☆ :すみません。このシャツのもっと小さいサイズはありますか。
★ :はい、でもその色はございません。
☆ :どの色がありますか。
1 黒とピンクです。
2 それはとてもきれいです。
3 それはセール中です
Point:
this shirt in a smaller size = このシャツのもっと小さいサイズ
11
1) Some coffee.
2) Some juice.
3) Some milk.
4) Some tea.
Text in English
gender: Do you want something to drink, Betty?
gender: Do you have any juice?
gender: Sorry, I don’t. How about some coffee or tea?
gender: Tea, please.
Question: Question: What will Betty drink?
Text in Japanese
★ :何か飲みたいかい、ベティー?
☆ :何かジュースはある?
★ :ごめん、ないんだ。コーヒーか紅茶はどう?
☆ : 紅茶をお願い。
質問: ベティーは何を飲みますか?
1 コーヒー。
2 ジュース。
3 牛乳。
4 紅茶。
12
1) Charlie’s cat.
2) Charlie’s baby sister.
3) Tina’s friend.
4) Tina’s birthday.
Text in English
★ : My family has a new cat, Tina.
☆ : Wow, that’s great, Charlie! How old is it?
★ : It’s three months old. It’s white.
☆ : It sounds cute.
Question: What are they talking about?
Text in Japanese
★ :ぼくの家族は新しいネコを飼っているんだ、ティナ。
☆ :うわー、それはすごいわね、チャーリー!何歳なの?
★ :3ヵ月だよ。白いんだ。
☆ :かわいいんでしょうね。
質問: 彼らは何について話していますか?
1 チャーリーのネコ。/strong>
2 チャーリーの幼い妹。
3 ティナの友だち。
4 ティナの誕生日。
13
1) The girl.
2) The boy.
3) The girl’s grandmother.
4) The boy’s grandmother.
Text in English
☆ : Did you go anywhere last weekend?
★ : I went to Boston.
☆ : Why did you go there?
★ : My grandmother lives there.
Question: Who lives in Boston?
Text in Japanese
☆ :先週末はどこかへ行ったの?
★ :ボストンへ行ったよ。
☆ :どうしてそこへ行ったの?
★ : ぼくの祖母そこに住んでいるんだ。
問題:だれがボストンに住んでいますか?
1 女の子。
2 男の子。
3 女の子の祖母。
4 男の子の祖母。
went = goの過去形
14
1) Write a report about Africa.
2) Get a new history textbook.
3) Visit her friend in Africa.
4) Read the boy’s story.
Text in English
☆ : Did you read the story about Africa in our history textbook?
★ : Yes. It was so interesting.
☆ : Yeah. I want to write about Africa for my report.
★ : Great.
Question: What does the girl want to do?
Text in Japanese
☆ :歴史の教科看のアフリカに関する話を読んだ?
★ :うん。とてもおもしろかったよ。
☆ :そうだね。私は自分のレポートでアフリカについて書きたいと思っているの。
★ :すごいね。
問題:女の子は何をしたいのですか?
1 アフリカについてのレポートを書く。
2 新しい歴史の教科書を手に入れる。
3 アフリカにいる友だちを訪ねる。
4 男の子の話を読む。
Point:
write about ~ = 〜 について書く
15
1) Go to the man’s house.
2) Have lunch together.
3) Make a salad.
4) Travel to India.
Text in English
☆ : Do you want to go out for lunch, Jim?
★ : Sorry, I brought a salad today.
☆ : How about tomorrow?
★ : Sure. Let’s go to the Indian restaurant.
Question: What will they do tomorrow?
Text in Japanese
☆ :昼食を食べに存かない、ジム?
★ :ごめん、今日はサラダを持ってきたんだ。
☆ :明日はどう?
★ :いいよ。インド料理のレストランへ行こう。
質問: 彼らは明日、何をしますか?
1 男性の家へ行く。
2 いっしょに昼食を食べる。
3 サラダを作る。
4 インドへ旅行する。
Point:
go out for lunch = 昼食を食べに行く
16
1) Drawing a map.
2) Buying a map.
3) Looking for a hotel.
4) Leaving a hotel.
Text in English
☆ : Excuse me. Can you help me?
★ : What’s wrong?
☆ : I’m looking for the Edina Hotel, but I can’t find it.
★ : Here. Look at this map.
Question: What is the woman doing?
Text in Japanese
☆ :すみません。ちょっとよろしいですか?
★ :どうしましたか?
☆ :エダイナホテルを探しているんですが、見つからないんです。
★ :ほら。この地図を見てください。
問題:女性は何をしていますか?
1 地図を書いている。
2 地面を買っている。
3 ホテルを探している。
4 ホテルを出発している。
Point:
What’s wrong? = どうしましたか?
17
1) To the zoo.
2) To the movies.
3) To her sister’s house.
4) To her friend’s house.
Text in English
★ : I went to the zoo on Saturday. How about you?
☆ : I went to the movies.
★ : Did you go with your sister?
☆ : No, I went with my friend.
Question: Where did the girl go on Saturday?
Text in Japanese
★ :土曜日にぼくは動物園へ行ったんだ。君は?
☆ :私は映画に行ったよ。
★ :お姉さん[妹さん]といっしょに行ったの?
☆ :いいえ、友だちと行ったよ。
問題:女の子は土曜日にどこへ行きましたか?
1 動物園へ。
2 映画へ。
3 彼女の姉[妹]の家へ。
4 彼女の友だちの家へ。
Point:
went = goの過去形
18
1) To make soup.
2) To make curry.
3) To make potato chips.
4) To make potato salad.
Text in English
★ : Hi, Mom. Where did you go?
☆ : To the supermarket. I needed potatoes.
★ : Will you make potato salad?
☆ : No, I’m going to make soup.
Question: Why did the woman buy potatoes?
Text in Japanese
★ :おかえりなさい、お母さん。どこへ行ったの?
☆ :スーパーマーケットよ。ジャガイモが必要だったの。
★ :ポテトサラダを作るの?
☆ :いいえ、スープを作るつもりよ。
問題:女性はなぜジャガイモを買いましたか?
1 スープを作るために。
2 カレーを作るために。
3 ポテトチップスを作るために。
4 ポテトサラダを作るために。
19
1) Math.
2) Science
3) Art
4) History
Text in English
☆ : Do you like science?
★ : Not really. I like art the best.
☆ : I like art, too. But math is my favorite subject.
★ : Math is too difficult for me.
Question: Which subject does the boy like the best?
Text in Japanese
☆ : 理科は好き?
★ : そうでもないよ。ぼくは美術がいちばん好き。
☆ : 私も美術が好き。でも、数学が私のいちばん好きな科目なの。
★ : 数学はぼくには難しすぎるな。
問題:男の子はどの科目がいちばん好きですか?
1 数学。
2 理科。
3 美術。
4 歴史。
20
1) Go to the bank.
2) Go to a concert.
3) Make lunch.
4) Buy tickets.
Text in English
☆ : Did you get tickets for tomorrow’s concert?
★ : No. I need to buy them this afternoon.
☆ : Let’s go together after lunch.
★ : Sounds good.
Question: What does the man need to do this afternoon?
Text in Japanese
☆ : 明日のコンサートのチケットを手に入れた?
★ : ううん。今日の午後に買わないといけないんだ。
☆ : 昼食の後にいっしょに行きましょう。
★ : いいね。
問題:男性は今日の午後に何をする必要がありますか?
1 銀行へ行く。
2 コンサートへ行く。
3 昼食を作る。
4 チケットを買う。
21
1) He stayed in bed.
2) He went to school.
3) He made some soup.
4) He helped his mother.
Text in English
I was sick this morning, so I didn’t go to school. I stayed in bed all day. My mother made some soup for
Question: What did the boy do today?
Text in Japanese
今日は具合が悪かったので、ぼくは学校へ行きませんでした。1日中寝ていました。母がぼくにスープを作ってくれました。
質問: 男の子は今日、何をしましたか?
1 彼は寝ていた。
2 彼は学校へ行った。
3 彼はスープを作った。
4 彼は母親の手伝いをした。
stay in bed = (ベッドに)寝ている
all day = 1日中
22
1) Magazines.
2) Books.
3) Postcards.
4) Tickets.
Text in English
Last year, Jessica’s older brother traveled around the world. He sent Jessica many postcards. Today, she brought them to school. Her friends liked them.
Question: What did Jessica bring to school today?
Text in Japanese
昨年ジェシカの兄は世界中を旅行しました。彼はジェシカにたくさんのはがきを送りました。今日,ジェシカはそれらを学校に持ってきました。彼女の友だちはそれらが気に入りました。
質問: ジェシカは今日、学校に何を持ってきましたか?
1 雑誌。
2 本。
3 はがき。
4 チケット。
23
1) Riding horses.
2) Playing with the dog.
3) Talking to her grandfather.
4) Looking at the animals.
Text in English
Emily loves visiting her grandfather’s farm. She likes riding horses and playing with her grandfather’s dog.
But she likes talking to her grandfather the best.
Question: What does Emily like doing the best at the farm?
Text in Japanese
エミリーは祖父の農場を訪れることが大好きです。彼女は馬に乗ることと、祖父の犬と遊ぶことが好きです。でも、祖父と話すこと がいちばん好きです。
質問: エミリーは農場で何をすることがいちばん好きですか?
1 馬に乗ること。
2 犬と遊ぶこと。
3 彼女の祖父と話すこと。
4 動物を見ること。
Point:
like ~ the best = 〜(すること)がいちばん好き
24
1) Bring a flower to school.
2) Go to class early.
3) Help their art teacher.
4) Talk about their favorite color.
Text in English
Attention, students. Remember to bring a flower to school tomorrow. You’ll need it for art class. Any color is fine.
Question: What do the students have to do tomorrow?
Text in Japanese
生徒に連絡します。明日、学校に花を忘れずに持ってきてください。美術の授業で必要になります。どんな色でもかまいません。
問題:生徒たちは明日、何をしなければなりませんか。
1 学校に花を持ってくる。
2 早く授業に行く。
3 美術の先生の手伝いをする。
4 自分たちの好きな色について話す。p
Point:
Attention = 放送などを始めるときに聞き手の注意を引くために使う表現。
25
1) July 1.
2) July 25.
3) August 1.
4) August 7.
Text in English
This summer, my family will take a trip from July 25 to August 7. My birthday is August 1 ,so we’ll have my birthday party at a restaurant.
Question: When is the boy’s birthday?
Text in Japanese
今年の夏、ぼくの家族は7月25日から8月7日まで旅行に出かけます。ぼくの誕生日が8月1日なので、レストランでぼくの誕生日パーティーをします。
問題:男の子の誕生日はいつですか?
1 7月1日。
2 7月25日。
3 8月1日。
4 8月7日。
26
1) Her school trip.
2) Her family’s garden.
3) Her favorite season.
4) Her summer vacation.
Text in English
I love fall. It’s my favorite season. The trees are
beautiful, and it’s cooler than in summer. I like going to the mountains in fall.
Question: What is the girl talking about?
Text in Japanese
私は秋が大好きです。それは私のいちばん好きな季節です。木々が美しく、夏よりも涼しいです。私は秋に山へ行くことが好きです。
問題:女の子は何について話していますか?
1 彼女の修学旅行。
2 被女の家族の庭。
3 彼女のいちばん好きな季節。
4 彼女の夏休み。
27
1) To buy some Hawaiian food.
2) To buy a new camera.
3) To get tickets for her trip.
4) To get a new swimsuit.
Text in English
Jennifer’s camera broke last weekend. She’s going to visit Hawaii next month, so she’ll go shopping for a new one this afternoon.
Question: Why will Jennifer go shopping this afternoon?
Text in Japanese
ジェニファーのカメラが先週末に壊れてしまいました。彼女は来月にハワイを訪れる予定なので、今日の午後に新しいカメラを買いに行きます。
問題:ジェニファーはなぜ今日の午後に買い物に行くのですか?
1 ハワイの食べ物を買うため。
2 新しいカメラを買うため。
3 彼女の旅行のチケットを買うため。
4 新しい水着を買うため。
Point:
she’ll go shopping for a new oneのoneは、1文目のcamera「カメラ」を指しています。
broke = breakの過去形
28
1) Sushi.
2) Noodles.
3) Fried chicken.
4) Curry and rice.
Text in English
Sarah often goes to a restaurant near her house. She usually has noodles or sushi, but today she tried curry and rice. She loved it.
Question: What did Sarah eat at the restaurant today?
Text in Japanese
サラはよく、家の近くにあるレストランへ行きます。普段はめん類や寿司を食べますが、今日はカレーライスを食べてみました。彼女はそれがとても気に入りました。
問題:サラは今日、レストランで何を食べましたか?
1 寿司。
2 めん類。
3 フライドチキン。
4 カレーライス。
Point:
She usually ~ = 彼女は普段〜
29
1) Take a test.
2) Study for school.
3) Buy a swimsuit.
4) Start a new class.
Text in English
gender: Q29dialogue1en
gender: Q29dialogue2en
Question: Q29questionEn
Text in Japanese
先月ぼくは水泳のテストを受けました。そのために一生懸命練習しました。ぼくはテストに合格したので、今週、もっと難しいクラスを始めます。
問題:男の子は今週、何をしますか?
1 テストを受ける。
2 学校の勉強をする。
3 水着を買う。
4 新しいクラスを始める。
30
1) One dollar.
2) Two dollars.
3) Three dollars.
4) Four dollars.
Text in English
Welcome to the last game of the season. Today, hot
dogs are only two dollars each, and soft drinks are one dollar each. Enjoy the game!
Question: How much is a hot dog today?
Text in Japanese
シーズン最後の試合へようこそ。本日、ホットドッグは1本たったの2ドルで、ソフトドリンクは1本1ドルです。試合をお楽しみください!
問題:ホットドッグは今日いくらですか?
1 1ドル。
2 2ドル。
3 3ドル。
4 4ドル。