Text in English

Boy : Excuse me, Mrs. Wallace.
Teacher : Yes.
Boy : Can I ask you a question about our school trip?

1 OK, see you then.
2 Sorry, it’s in the teachers’ room.
3 Sure, please come in.

Text in Japanese

男:すみません、ウォレス先生
先生:はい
男:修学旅行について質問してもいいですか

1) わかったわ、それじゃ。
2) ごめんなさい、それは職員室にあるの。
3) いいわよ、中に入ってください。

Point:
Can I ask you a question about 〜 ? = 〜について
質問してもいいですか

Text in English

Girl : Did you enjoy the speech contest, Dad?
Father : Of course.
Girl : How was my speech?

1 I saw your teacher.
2 It was in the school gym.
3 You did very well.

Text in Japanese

娘 :スピーチコンテストは楽しかった、お父さん?
父 :もちろんですよ
娘 :私のスピーチはどうだった?

1 君の先生に会ったよ。
2 それは学校の体育館にあったよ。
3 とてもじょうずにできたよ。

Point:
How was 〜? = 〜はどうでしたか

Text in English

Man : I’m here to see Mr. Jones.
Woman : Your name, please?
Man: Frank Johnson.

1 Please have a seat.
2 Ten minutes ago.
3 Coffee and tea.

Text in Japanese

男の人 :ジョーンズさんにお会いすることになっているのですが
女の人 :お名前をお願いできますか
男の人 :フランク・ジョンソンです

1 どうぞおかけください。
2 10分前です。
3 コーヒーと紅茶です。

Point:
I’m here to see〜 = 私は〜と会うことになっています

Text in English

Boy : You’re a good tennis player, Julie.
Girl : Thanks.
Boy : How often do you play?

1 Every day.
2 With my friends.
3 When I was three.

Text in Japanese

男:君はテニスが上手ですね、ジュリー
女 :ありがとう
男 :どれくらいの頻度でやるの?

1 毎日よ。
2 友達といっしょに。
3 私が3歳のとぎに。

Point:
How often 〜 = どれくらいの頻度で〜

Text in English

Girl : Your orange sweater is nice.
Boy : Thanks. It’s new.
Girl: Was it a present?

1 No, it’s over there.
2 No, I bought it online.
3 No, it’s too small.

Text in Japanese

女:あなたのオレンジ色のセーターはすてさね
男: ありがとう。新しなの。
女: プレゼントだったの?

1 いや、それはあそこにあるよ。
2 いや、ほくがオンラインで買ったんですよ。
3 いや、それはちいさすぎるよ。

Point:
to buy 買う。
bought = to buy過去形です。

Text in English

Son : Mom, when is dinner?
Mother : In about 20 minutes.
Son : I’m hungry now.

1 We’re finished.
2 Take some more.
3 Have some fruit.

Text in Japanese

娘: お母さん、夕食はいつ?
母: 20分後くらいよ
娘: ぼくはもうお腹がすいてるんだ

1 私たちは終わったわ。
2 もう少し査ベなさい。
3 フルーツを食べなさい。 

Point:
In about 20 minutes. = 20分後くらい
Have foodはEat foodと同じ意味です。

Text in English

Girl : Dad, are you still reading the newspaper?
Father : No. Why?
Girl: Can I borrow it?

1 It’s the newspaper.
2 Of course.
3 On page 12.

Text in Japanese

娘: お父さん、まだ新聞を読んでいるの?
父: ううん。どうして?
娘: それを借りてもいい?

1 それは新聞だよ。
2 もちろん。
3 12ページに

Point:
Of course = もちろん,いいよ
to borrow = 〜を借りる
Can I 〜 ?= 〜してもいいですか

Text in English

Son : I’m going to bed, Mom.
Mother : It’s so early!
Son : Yes, but I’m really tired.

1 No, it’s too late.
2 Right, after dinner.
3 OK, good night.

Text in Japanese

息子: 私もう寝るね、お每さん。
母 :ずいぶん早いわね!
息子 :うん、でもとても疲れているんだ

1 ううん、遅すぎるわ。
2 そう、夕食後よ。
3 わかった、おやすみなさい

Point:
I’m going to bed = ジャー、寝る

Text in English

Man : Can I help you?
Girl : I’m looking for some winter gloves.
Man : Are they for you?

1 No, they’re for my father.
2 A bigger size.
3 Yes, they were expensive.

Text in Japanese

男 :ご用件をお伺いいたしましょうか。
女 :冬用の手袋を探しているんだけど。
男 :ご自分用ですか。

1 いいえ、私の父用です。
2 もっと大きいサイズです。
3 はい、値段が高かったです。

Text in English

Man : These boxes are for you, Kate.
Woman: Thanks, Peter.
Man: Where should I put them?

1 Next to the window, please.
2 I don’t think so.
3 Yes, it was last week.

Text in Japanese

男の人 : これらの箱は君にだよ、ケイト
女の人 :ありがとう、ピーター
男の人 :どこに直いたらいい?

1 窓のとなりにお願い。
2 私はそう思わないわ。
3 ええ、それは先週だったの。

Point:
themはthese boxesこれらの箱という意味です

11

1) At 4:00.
2) At 4:30.
3) At 5:00.
4) At 5:30.

Text in English

Father : What time is it, Pam?
Daughter: It’s 4:30, Dad.
Father: Clean your room. Your mom will come home at five.
Daughter : OK.

Question: When will Pam’s mother come home?

Text in Japanese

父 : 何時でしょう、パム?
娘 :4時30分よ、お父さん。
父 :部屋を掃除しなさい。お母さんは5 時に家に帰ってくるよ。
娘 :わかったわ。

問題:パムの母親はいつ帰宅しますか。

1 4時に。
2 4時30分に。
3 5時に。
4 5時30分に。

12

1) Jenny will.
2) Steve will.
3) Jenny’s brother will.
4) Steve’s brother will.

Text in English

Boy: When is your brother’s birthday, Jenny?
Girl: It’s tomorrow, Steve.
Boy: Did you buy a present for him?
Girl: Yes. He likes books, so I bought him one about animals.

Question: Who will have a birthday tomorrow?

Text in Japanese

男 :君のお兄さん[弟さん]の誕生日はいつなの、ジェニー?
女 :明日よ,スティーブ。
男 :お兄さん[弟さん]へのプレゼントを買った?
女 :ええ。兄[弟]は本が好きなので、動物に関する本を買った。

問題:明日はだれが誕生日を迎えますか。

1 ジェニーが迎える。
2 スティーブが迎える。
3 ジェニーの兄[弟]が迎える。
4 スティーブの兄[弟]が迎える。

13

1) To school.
2) To his friend’s house.
3) To a baseball stadium.
4) To a sports store.

Text in English

Mother : Are you going out?
Son: Yes. To the sports store to buy a baseball glove.
Mother : OK. See you later.
Son: Bye.

Question: Where is the boy going now?

Text in Japanese

母 :今、出かけるの?
息子 :うん。野球のグローブを買いにスポーツ店へ。
母 :わかったわ。また後でね。
息子 : :行ってきます。

問題:男の子は今どこへ行きますか。

1 学校へ。
2 友だちの家へ。
3 野球場へ。
4 スポーツ店へ。

Point:Are you going out? = 出ますか。

14

1) Buy a doghouse.
2) Get a dog.
3) Play with his friend.
4) Visit a zoo.

Text in English

Girl: What are you doing, Brian?
Boy: I’m building a doghouse.
Girl: But you don’t have a dog.
Boy: I’m going to get one next month.

Question: What will Brian do next month?

Text in Japanese

女: 何をしているの、ブライアン?
男: 犬小屋を作っているんだ。
女: でもあなたは犬を飼ってないわよね。
男: 来月に1 匹買うんだ。

問題:ブライアンは来月に何をしますか.

1 犬小屋を買う。
2 犬を買う。
3 友だちと遊ぶ。
4 動物園を訪れる。

15

1) He ate too much.
2) He had a cold.
3) He went to bed late.
4) He doesn’t like pizza.

Text in English

Girl: How are you, David?
Boy: Not very good.
Girl: Why? Are you sick?
Boy: No, I ate too much pizza for lunch.

Question: What is David’s problem?

Text in Japanese

女の子 : 調子はどう、ディビッド?
男の子(David):あまりよくないんですよ。
女の子 :どうして? 具合が悪い?
男の子(David) :いや、昼食にピザを食べ過ぎたよ。

問題:ディビッドの問題は何ですか。

1 彼は食べ過ぎた。
2 彼は風邪をひいていた。
3 彼は遅い時間に寝た。
4 彼はピザが好きではない。

16

1) He has to do his homework.
2) He went fishing yesterday.
3) He will take an English lesson.
4) He doesn’t like fishing.

Text in English

Girl: Let’s go fishing tomorrow.
Boy: Sorry, I have an English lesson.
Girl: But tomorrow is Saturday.
Boy: I take English lessons on weekends.

Question: Why won’t the boy go fishing tomorrow?

Text in Japanese

女 : 明日、釣りに行きましょうよ。
男: ごめん、ぼくは英語のレッスンがあるんだ。
男 :週末に英語のレッスンを受けているんだ。

問題:男の子はなぜ明日釣りに行かないのですか。

1 彼は宿題をしなければならない。
2 彼は昨日釣りに行った。
3 彼は英語のレッスンを受ける。
4 彼は釣りが好きではない。

17

1) Take a bus.
2) Ask for help.
3) Take an art class.
4) Walk to the museum.

Text in English

Man : Excuse me. I want to go to the art museum. Can I walk there?
Woman : No, it’s very far. You should take a bus.
Man : OK, I will. Thanks.
Woman : You’re welcome.

Question: What will the man do?

Text in Japanese

男性 : すみません。美術館へ行きたいのですが。そこまで歩けますか。
女性 :いいえ、とても遠いです。バスに乗った方がいいんです。
男性 :わかりました,そうします。ありがとうございます。
女性 :どういたしまして。

問題:男性は何をしますか。

1 バスに乗る。
2 助けを求める。
3 美術の授業を受ける。
4 美術館へ歩いて行く。

18

1) Ms. Walker’s sister.
2) Ms. Walker’s classroom.
3) Bobby’s homework.
4) Bobby’s glasses.

Text in English

Teacher : Did you get new glasses, Bobby?
Student : Yes, Ms. Walker.
Teacher : Did you lose your old ones?
Student: No, they broke.

Question: What are they talking about?

Text in Japanese

生徒: 新しい眼鏡を買ったの、ボビー?
先生: はい、ウォーカー先生。
生徒: 前の眼鏡はなくしちゃったの。
先生: いいえ、壊れてしまいました。

問題:彼らは何について話していますか。

1 ウォーカー先生の姉[妹]。
2 ウォーカー先生の教室。
3 ウォーカー先生の教室。
4 ボビーの眼鏡。

19

1) She went shopping.
2) She made cookies.
3) She visited the man’s house.
4) She had a Christmas party.

Text in English

Man : What’s in that box, Amy?
Woman : Some Christmas cookies. I made them yesterday.
Man : Can I have one?
Woman : Sure, help yourself.

Question: What did Amy do yesterday?

Text in Japanese

男性: その箱の中には何が入っているの、エイミー?
女性: クリスマス用のクッキーよ。昨日作ったの。
男性: 一つ食べてもいい?
女性: いいわよ、自由にどうぞ。

問題:エイミーは昨日何をしましたか。

1 彼女は買い物に行った。
2 彼女はクッキーを作った。
3 彼女は男性の家を訪ねた。
4 彼女はクリスマスパーティーをした。

20

1 He took the train.
2 He walked.
3 His mother took him.
4 Ms. Olsen took him.

Text in English

Teacher : You’re 10 minutes late, Frank.
Student : I’m sorry, Ms. Olsen. The train didn’t come.
Teacher : Oh. Did your mother drive you to school?
Student : No, I walked.

Question: How did Frank go to school today?

Text in Japanese

先生 :10分遅刻よ、フランク。
生徒 :すみません、オルセン先生。電車が来なかったんです。
先生 :あら。お母さんが学校まで車で送ってくれたの。
生徒 :いいえ、歩いてきました。

問題:フランクは今日どのような方法で学校へ行きましたか。

1 彼は電車に乗った。
2 彼は歩いて行った。
3 彼の母親が彼を連れていった。
4 オルセン先生が彼を連れていった。

21

1 grapes
2 bananas
3 blueberries
4 strawberries

Text in English

Cassie went to the fruit shop this evening. She bought some bananas. She wanted to buy some grapes and strawberries, too, but they didn’t have any.

Question: What did Cassie buy?

Text in Japanese

キャシーは今日の夕方、くだもの店へ行きました。彼女はバナナを買いました。ブドウとイチゴも買いたかったのですが、店にありませんでした。

問題:キャシーは何を買いましたか。

1 ブドウ
2 バナナ
3 ブルーベリー
4 イチゴ

Point:
to buy = 買う
bought = to buyの過去形です
add link to study verbs

22

1 Visit David’s house.
2 Go to a new school.
3 Play volleyball.
4 Watch a volleyball game.

Text in English

A new student came to my class last month. His name is David. We both like volleyball, so we’ll go and watch a volleyball game this Saturday.

Question: What will the boy do this Saturday?

Text in Japanese

先月、ぼくのクラスに新しい生徒がやって来ました。彼の名前はディビッドです。ぼくたちは2 人ともバレーボールが好きなので、今週の土曜日にバレーボールの試合を見に行く予定です。

問題:男の子は今週の土曜日に何をしますか。

1 ディビッドの家を訪ねる。
2 新しい学校へ行く。
3 バレーボールをする。
4 バレーボールの試合を見る。

Point:
go and watch〜 = 〜を見に行

23

1 Today’s weather.
2 A new school uniform.
3 A restaurant.
4 A trip to the zoo.

Text in English

Class, we’re going to go to the zoo tomorrow. Please bring your lunch and don’t forget to wear a hat. It’ll be hot and sunny.

Question: What is the woman talking about?

Text in Japanese

みなさん、明日は動物園へ行きます。昼食を持ってきて、忘れずに帽子をかぶってください。暑く晴れるはずです。

問題:女性は何について話していますか。

1 今日の天気。
2 新しい学校の制服。
3 あるレストラン。
4 動物園への遠足。

Point:
it’ll be = It will be (しょうらいのことを表す)

24

1 Tom lost his house key.
2 Tom didn’t clean his room.
3 Tom didn’t call his friend.
4 Tom got home late.

Text in English

Tom went to his friend’s house yesterday. He didn’t come home until very late, so his father was angry.

Question: Why was Tom’s father angry?

Text in Japanese

卜厶は昨日、友だちの家へ行きました。彼はとても遅い時間まで帰らかったので、彼の父親は怒っていました。

問題:トムの父親はなぜ怒っていましたか。

1 トムが家の鍵をなくした。
2 トムが自分の部屋を掃除しなかった。
3 トムが友だちに電話をしなかった。
4 トムが遅くに帰宅した。

Point:
until 〜 = 〜まで

Text in English

Bill likes reading. Sometimes he reads two or three books a week, but last week he only read one. It was a big book about Japan.

Question: How many books did Bill read last week?

Text in Japanese

ビルは読書が好きです。週に2、3冊の本を読むとぎもありますが、先週は1冊だけ読みました。それは日本に関する分厚い本でした。

問題:ビルは先週、何冊の本を読みましたか。

1 1冊。
2 2冊
3 3冊
4 たくさん

26

1 Stay at home.
2 Meet some new people.
3 Go to a festival.
4 Visit a small town.

Text in English

There’s a big festival in my town tonight. There will be too many people there, so I’m going to stay at home.

Question: What is the man going to do tonight?

Text in Japanese

今夜、私の町で大きな祭りがあります。そこにはあまりに大勢の人たちがいるでしょうから、私は家にいるつもりです。

問題:男性は今夜、何をしますか。

1家にいる。
2 何人かの新しい人たちに会う。
3 祭りに行く。
4 小さな町を訪れる。

Point: 主語+going to 〜 = 〜するつもりです

27

1 Go to work early.
2 Take her umbrella.
3 Eat breakfast quickly.
4 Buy a new TV.

Text in English

I just watched the weather news on TV. it’s sunny now,
but it’ll rain this afternoon. I need to take my umbrella to work.

Question: Question: What does the woman need to do?

Text in Japanese

私はテレビで天気予報を見たところ。今は晴れていますが、今日の午後は雨になります。 かさを持って仕事に行く必要があります。

問題:女性は何をする必要がありますか。

1 早く仕事へ行く。
2 かさを持っていく。
3 朝食をすばやく食べる。
4 新しいテレビを買う。

Point:
need to 〜 = する必要がある

28

1 Last week.
2 Last month.
3 Last summer.
4 Last winter.

Text in English

Kelly likes to travel. Last summer, she went to France for a month. In winter, she stayed in Hawaii for a week.

Question: When did Kelly go to France?

Text in Japanese

ケリーは旅行することが好きです。昨年の夏、彼女は1力月間フランスへ行きました。冬には1週間八ワイに滞在しました。

問題:ケリーはいつフランスへ行きましたか。

1 先週。
2 先月。
3 昨年の夏。
4 昨年の冬。

Text in English

I just started high school. I’m good at history, but math and science are difficult. English is hard, too, but the teacher is really funny.

Question: Which subject is the girl good at?

Text in Japanese

私は高校に入学したばかりです。歴史が得意ですけど、数学と理科は難しいで、英語も難しいですが、先生はとてもおもしろい。

問題:女の子はどの科目が得意ですか。

1 数学
2 英語
3 歴史
4 理科

Point:
be good at 〜 = 〜が上手・得意

30

1 Next to a swimming pool.
2 Near the ocean.
3 On a boat.
4 By a lake.

Text in English

Alice visits her grandfather every summer. He lives by a lake, and he has a big boat. Alice enjoys fishing and swimming in the lake.

Question: Where does Alice’s grandfather live?

Text in Japanese

アリスは毎年夏に祖父を訪ねます。祖父は湖のそばに住んでいて、
大きなボートを持っています。アリスは湖で釣りをしたり泳いだりして楽しみます。

問題:アリスの祖父はどこに住んでいますか。

1 水泳プールのとなりに。
2 海の近くに。
3 ボートの上に。
4 湖のそばに。